Spis treści:
O autorze (13)
Podziękowania od autora (15)
Przedmowa (17)
Wprowadzenie (19)
O książce (19)
Konwencje użyte w tej książce (20)
Nie aż tak bardzo naiwne założenia (21)
Jak podzielona jest ta książka (21)
Część I: Świat według basu (21)
Część II: Podstawy gry na basie (21)
Część III: Przejścia i groove’y (22)
Część IV: Dopasowanie akompaniamentu do stylu muzyki (22)
Część V: Opieka nad ukochaną, czyli jak dbać o gitarę basową (22)
Część VI: Przewodnik nabywcy: gdzie i jak kupić bas (22)
Część VII: Dekalogi (22)
Część VIII: Dodatki (23)
Ikony wykorzystane w książce (23)
Co dalej (23)
CZĘŚĆ I: ŚWIAT WEDŁUG BASU (25)
Rozdział 1: Absolutne podstawy: po co właściwie jest bas? (27)
Odkrywanie różnic między basem a jego wyżej strojonymi kuzynami (27)
Wyjaśnienie funkcji basisty w zespole (28)
Łączenie harmonii z rytmem (28)
Poruszanie się w utworze (28)
Pilnowanie tempa (29)
Ustalanie rytmów (29)
Zimna krew (29)
Anatomia gitary basowej (30)
Szyjka (31)
Korpus (31)
Wnętrzności (32)
Elementarz basu: przygotowanie do gry (32)
Koordynowanie prawej i lewej ręki (33)
Opanowanie struktury akordu durowego i molowego (33)
Strojenie basu (33)
Łączenie skal i akordów (33)
Skalowanie basu, czyli dodanie drugiej oktawy (34)
Do góry nogami i na lewą stronę: przewroty (34)
Odnajdywanie właściwego dźwięku (34)
Tworzenie linii basowych i riffów (34)
Podstawowe skale do solówek: bluesowa i pentatoniczna (35)
Granie wypełnień i solówek (35)
Eksperymentowanie z różnymi stylami muzycznymi (35)
Odrobina czułości i opieki dla Twojego basu (36)
Wymiana strun (36)
Czyszczenie basu (36)
Kupowanie sprzętu do gry na basie (37)
Kupowanie basu (37)
Wybór wzmacniacza (37)
Wyposażenie dodatkowe (37)
Rozdział 2: Zabieramy się do gry: kluczowa wiedza i umiejętności (39)
Jak dobrze (za)łapać bas (39)
Trzymanie basu (40)
Bas na pasku: strunami na zewnątrz (40)
Voila! Stanie z basem (41)
Siedzenie z basem (41)
Właściwa pozycja dłoni (43)
Pozycja lewej dłoni (43)
Pozycja prawej dłoni (44)
Czytanie diagramu gryfu (49)
Skale i akordy (49)
Diagram skali durowej i molowej (51)
Skale z otwartymi strunami (51)
Szukanie dźwięków na gryfie (52)
Identyfikowanie interwałów: schemat jest zawsze taki sam (53)
Strojenie gitary basowej (55)
Używanie dźwięku odniesienia przy samodzielnej grze (55)
Dźwięk odniesienia w grze zespołowej (57)
Stosowanie flażoletów w strojeniu (58)
Strojenie strun basu względem siebie (60)
Rozdział 3: Elementarz rytmiki i czytania nut (65)
Czytanie nut: spokojnie, to nie gryzie (65)
Zapis akordowy (66)
Zapis nutowy: wskazywanie wartości rytmicznych i dźwięków (66)
Tabulatura: struny, progi i sekwencja dźwięków (67)
Gdzie one są? Znajdywanie dźwięków (67)
Korzystanie z metronomu – wiesz, tego tykającego gadżetu (71)
Ustawianie metronomu (71)
Granie z metronomem (71)
Podział muzyki na frazy, takty i bity (72)
Ćwierćnuta (73)
Ósemka (73)
Szesnastka (73)
Półnuta (73)
Cała nuta (74)
Triola (74)
Kropka: kropnijmy coś (74)
Łuk – nie strzelać! (74)
Pauza – tylko nie zacznij drzemać (75)
Elementarz czytania muzyki (75)
CZĘŚĆ II: PODSTAWY GRY NA BASIE (77)
Rozdział 4: Rozgrzewka: przygotuj dłonie do gry (79)
Wyjaśnienie sposobu powstawania dźwięku (79)
Rozgrzewka prawej dłoni (80)
Uderzenia palcami prawej dłoni w jedną strunę (80)
Kontrolowanie siły uderzenia palców: akcenty prawej dłoni (82)
Przejdź na drugą strunę: “chodzenie” palcami po różnych strunach (83)
Koordynacja lewej i prawej dłoni (84)
Permutacje palców (84)
Co to za hałas? Tłumienie strun (85)
Podsumowanie (86)
Rozdział 5: Wyjaśnienie struktur durowych i molowych (89)
Budowa skali durowej i molowej (89)
Skale durowe (90)
Skale molowe (91)
Budowa akordów – po jednym dźwięku na raz, proszę (92)
Triada: trzy najważniejsze dźwięki akordu (92)
Akordy septymowe: dopełnienie triady (95)
Wzbogacanie brzmienia: siedem głównych modusów (skal) (95)
Stosowanie chromatycznych dźwięków, czyli wszystkich pozostałych (99)
Chromatyczne dźwięki w obrębie “okna” (100)
Chromatyczne dźwięki poza “oknem” (101)
Ożywianie partii basu za pomocą martwych nut (dziwne, ale prawdziwe) (102)
Przykładowe akompaniamenty (103)
CZĘŚĆ III: PRZEJŚCIA I GROOVE’Y (107)
Rozdział 6: Poszerzanie zakresu: sięgnij do drugiej oktawy (109)
Gdy jedna to za mało: granie w dwóch oktawach (109)
Dwuoktawowa skala durowa (110)
Dwuoktawowa skala molowa (112)
Dwuoktawowe arpeggio durowe (115)
Dwuoktawowe arpeggio molowe (118)
Znajdywanie dźwięków w dowolnej oktawie (119)
Fikołki na gryfie, czyli o stosowaniu przewrotów (121)
Przewroty akordów durowych (122)
Przewroty akordów molowych (122)
Rozdział 7: Tworzenie groove’u (125)
Anatomia groove’u: składanie razem wszystkich niezbędnych elementów (125)
Szkielet groove’u (126)
Wybór właściwych dźwięków do groove’u (126)
Tworzenie własnego groove’u (129)
Basowy fundament, czyli tworzenie groove’ów dominantowych, molowych i durowych (130)
Przechodzenie z groove’em z akordu na akord (136)
Szukanie idealnego układu: dopasowany groove (140)
Granie z perkusistą (142)
Centrala (142)
Werbel (142)
Hi-hat (143)
Rozdział 8: Wymiatanie, czyli solówki i wypełnienia (145)
Solówka: Twój moment chwały (145)
Granie w skali bluesowej: ulubiona przyprawa solowa (146)
Granie w pentatonice molowej: żadnych złych nut (147)
Stosowanie pentatoniki durowej: tak płynne jak tylko można (150)
Zmiana akordu (152)
Robienie wypełnień bez pomocy dentysty (153)
Boskie spajanie, czyli łączenie wypełnienia z groove’em (153)
Synchronizacja wypełnienia (153)
CZĘŚĆ IV: DOPASOWANIE AKOMPANIAMENTU DO STYLU MUZYKI (157)
Rozdział 9: Dobrze rockująca muzyka, czyli zgłębianie stylów rockowych (159)
Rock and roll: zawsze gotowy (159)
Rock: przejście do czegoś nieco bardziej radykalnego (164)
Hard rock: szybko i wściekle (165)
Rock progresywny: przekroczenie pewnych (lecz nie wszystkich) granic (167)
Pop rock: wspieranie wokalu (169)
Blues rock: nieco bardziej zorganizowany (170)
Country rock: tu króluje wokal, a Ty siedzisz z tyłu (173)
Rozdział 10: Swingujemy, czyli style bazujące na rytmach triolowych (175)
Swing: bujające i radosne tempo (175)
Jazz: idziemy na spacer (176)
Jazzowy rytm dwójkowy: gdy dwie nuty odwalają całą robotę (179)
Bluesowe mieszanie, czyli zorganizowany spacer (180)
Funkowe mieszanie: połączenie funku, bluesa i jazzu (182)
Rozdział 11: Funkowe szaleństwo, czyli odjazdowe groove’y na basie (185)
R&B, czyli rhythm and blues (185)
Brzmienie Motown: groove z wariacjami (187)
Fusion: połączenie dwóch stylów w jeden (188)
Funk: ciężkie i głębokie brzmienie (190)
Disco: pulsujący bas i kręcąca się kula świetlna (192)
Hip-hop: ciężki funk, ciężkie palce (194)
Dance: muzyka jest dobra, gdy wprawia Cię w ruch (195)
Rozdział 12: Globalne próbki gry na basie, czyli style z różnych zakątków świata (197)
Bossa nova: wygrzewanie się w takt brazylijskich bitów (197)
Salsa: nie chodzi o sos (schowaj te nachos) (198)
Reggae: zrelaksuj się “riddimem” akcentującym słabą część taktu (200)
Soca: połączenie imprezowych brzmień amerykańskich i karaibskich (202)
Połączenie reggae i rocka: charakterystyczne brzmienie ska (203)
Południowa Afryka: eksperymentowanie z egzotycznymi groove’ami zaczynanymi na raz (204)
Rozdział 13: Granie w nietypowych metrach: nie tyle dziwne, co inne niż zwykle (207)
Nieparzysty, stary, ale jary: walc (207)
Coś więcej niż walc: poruszanie się w złożonych metrach nieparzystych (208)
Metrum 5/4: to nie jest “mission impossible” (209)
Metrum 7/4: o dwa bity więcej (211)
CZĘŚĆ V: OPIEKA NAD UKOCHANĄ, CZYLI JAK DBAĆ O GITARĘ BASOWĄ (215)
Rozdział 14: Wymiana strun w gitarze basowej (217)
Trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść (217)
Jak pozbyć się starych: zdejmowanie strun (218)
Nowe na pokład: zakładanie strun (219)
Jak przedłużyć życie swoim strunom (223)
Rozdział 15: Utrzymywanie basu w formie: konserwacja i drobne naprawy (225)
Czyszczenie basu kawałek po kawałku (225)
Korpus i szyjka (225)
Osprzęt (226)
Przetworniki (226)
Gryf (226)
Struny (227)
Wykonywanie drobnych napraw (227)
Poskramianie śrubek (228)
Dbanie o wierzchnią warstwę lakieru (228)
Zostaw elektronikę fachowcom (228)
Regulowanie gitary basowej (229)
Luzowanie pręta napinającego (229)
Podnoszenie lub obniżanie mostka (230)
Gromadzenie zestawu narzędzi do reperowania i czyszczenia basu (232)
Przechowywanie gitary basowej (233)
CZĘŚĆ VI: PRZEWODNIK NABYWCY: GDZIE I JAK KUPIĆ BAS (235)
Rozdział 16: Miłość na całe życie czy przygoda na jedną noc? Kupowanie właściwego basu (237)
Szacowanie swoich potrzeb przed zakupem (237)
Myślenie długoterminowe: miłość na całe życie (238)
Myślenie krótkoterminowe: zdobycz na jedną noc (239)
Ile strun to za dużo? (239)
Z progami czy bez – oto jest pytanie (240)
Potrzeby to jedno… ale jest jeszcze budżet (240)
Czas na łowy: gdzie szukać gitary basowej (241)
Najazd na sklepy muzyczne (241)
Zakupy w sieci (242)
Sprawdzanie ogłoszeń w gazetach (243)
Gdy pieniądze nie są problemem: zamawianie basu u lutnika (243)
Rozdział 17: Zdobywanie właściwego wyposażenia dla Twojego basu (245)
Niech Cię usłyszą: przegląd wzmacniaczy i paczek (245)
Posiłek jednodaniowy kontra wielodaniowy, czyli combo lub głowa i paczka (246)
Tranzystor czy lampa? (246)
Wybór wielkości głośnika (247)
Ustawianie brzmienia (247)
Potrzeby, pragnienia i zachcianki: uzupełnianie sprzętu (248)
Niezbędne (248)
Przydatne, ale da się bez nich przeżyć (250)
Dodatki (251)
CZĘŚĆ VII: DEKALOGI (253)
Rozdział 18: Dziesięciu innowacyjnych basistów, których powinieneś znać (255)
Jack Bruce (256)
Jaco Pastorius (256)
James Jamerson (256)
John Entwistle (256)
Marcus Miller (256)
Paul McCartney (257)
Stanley Clarke (257)
Victor Wooten (257)
Will Lee (257)
X (wpisz własny typ) (257)
Rozdział 19: Dziesięć wybitnych sekcji rytmicznych (basistów i perkusistów) (259)
Bootsy Collins i Jab’o Starks (260)
Donald Duck Dunn i Al Jackson jr. (260)
James Jamerson i Benny Benjamin (260)
John Paul Jones i John Bonham (261)
Joe Osborn i Hal Blaine (261)
Jaco Pastorius i Peter Erskine (261)
George Porter jr. i Zig Modeliste (262)
Francis Rocco Prestia i David Garibaldi (262)
Chuck Rainey i Bernard Purdie (262)
Robbie Shakespeare i Sly Dunbar (263)
CZĘŚĆ VIII: DODATKI (265)
Dodatek A: Jak korzystać z płyty (267)
Odniesienia do płyty w tekście (267)
Naliczanie (267)
Aranżacja stereofoniczna (268)
Ścieżki na płycie (268)
Dodatek B: Naprawdę przydatne strony (279)
Skorowidz (289)