Studium gitary basowej J. Popławskiego jest to podręcznik ujmujący w sposób metodyczny wszystkie zagadnienia techniki instrumentalnej i interpretacji muzycznej. Szczególną uwagę zwrócił autor na rozwijanie poczucia rytmu. Zagadnienie to zostało wyeksponowane jako oddzielny człon w każdej lekcji, sukcesywnie, od spraw elementarnych do najbardziej złożonych problemów, w tym tzw. ,,swingowanie. Ważne i nowe zagadnienia omówione w podręczniku to: technika gry flażoletami solo i akordami (podano siedem najbardziej użytecznych naturalnych oraz flażolety sztuczne), jak również tzw. technika kciukowa zespół nowych środków technicznych, artykulacyjnych i wyrazowych. Przykłady muzyczne pochodzą z repertuaru najznakomitszych basistów, takich jak: Stanley Clarke, Jaco Pastorius, Marcus Miller, Mark King i in. Aczkolwiek Studium gitary basowej zawiera materiał dydaktyczny na wyższym poziomie techniki instrumentalnej, autor postarał się o takie ujęcie materiału, aby z podręcznika korzystać mogli wszyscy gitarzyści basowi, nawet początkujący. (źródło opisu: PWN EDITION)
Co znajdziesz w poszczególnych rozdziałach:
Akcent naturalny metryczny. Gama a-moll. Pauza i jej znaczenie rytmotwórcze.
Akcent naturalny melodyczny. Gamy G-dur, e-moll. Synkopa. Skala chromatyczna.
Akcenty w podziałach ósemkowych. Gamy D-dur, h-moll. Ekstensja. Fluktuacja.
Synkopa ósemkowa. Gamy A-dur, fis-moll. Interwal kwarty. Interwal kwinty
Grupa trzech synkop. Synkopa opóźniająca. Gamy E-dur, cis-moll w pozycji VI. Bas punktowany. Interwał nony. Interwal decymy. Portato
Akcenty w triolach. Gamy H-dur, gis-moll w pozycji VII. Synkopy w triolach. Interwal septymy. Legato.
Ćwiczenia w metrum złożonym. Gamy F-dur, d-moll w pozycji VII. Walking bass.
Technika prawej ręki. Gama G-dur w pozycji IX. Synkopy w metrum nieparzystym. Szesnastki w triolach. Oktawy
Grupa rytmiczna: ósemka z kropką+ szesnastka. Gamy B-dur, g-moll. Synkopa szesnastkowa. Technika kciukowa
Synkopa szesnastkowa c. d. Gamy Es-dur, c—moll w pozycji VIII i X. Legato wstępujące. Walking bass — dźwięk wysunięty. Walking bass — grupa triolowa.
Legato wstępujące szesnastkowe. Gamy As-dur, f-moll. Trójdźwięki durowe w obrębie kola kwintowego. Walking bass — przykłady kadencji i modulacji.
Rytm funk. Gamy Des-dur, b-moll. Gama A-dur przez dwie oktawy. Legato zstępujące.
Triolowa realizacja grupy rytmicznej: ósemka z kropką+ szesnastka. Gamy Ges-dur, es-moll. Metrum zmienne. Rytm bałkański.
Metrum złożone. Gama B-dur w pozycji XII. Glissando chromatyczne. Trójdźwięki molowe w obrębie kola kwintowego
Synkopa opóźniająca szesnastkowa. Skala pentatoniczna. Gama H-dur w pozycji XIII. Przednutka.
Grupa synkop szesnastkowych. Triola szesnastkowa. Gama C-dur w pozycji XIV. Skala bluesowa. Dźwięki tłumione.
Triolowa realizacja ósemek. Cwiczenia w skali całotonowej. Gama Des-dur w pozycji XV.
Triola szesnastkowa w złożonej grupie rytmicznej. Gama D-dur w pozycji XVI. Portamento (podciągnięcie struny). Wibracja. Rozłożone akordy zwiększone. Dwudźwięki rozległe
Motyw trzydziestodwójkowy. Pozycje najwyższe: XVII i XVIII. Przednutka podwójna, tryl, tremolando. Dwudźwięki skupione
Triola trzydziestodwójkowa. Rozłożone akordy znmie.jszone. Cwiczenia akordowe
Flażolety naturalne. Flażolety sztuczne. Flażolety przesuwane